View My Stats

lunes, 12 de mayo de 2014

Itziar González: "Vaig intentar regular els apartaments turístics i em van amenaçar de mort"


Una de les protagonistes del programa ha estat Itziar González, arquitecta i exregidora del districte de Ciutat Vella de Barcelona, a la qual li van entrar a casa després d'"intentar defensar el seu barri i els seus veïns". González formava part d'un equip d'arquitectes molt crítics amb el model de desenvolupament de ciutat que portava a terme l'ajuntament. I, no obstant i sense pertànyer a cap partit, l'hi van demanar i va entrar al consistori. El seu objectiu: frenar aquell model de desenvolupament.
"Quan vaig arribar no hi havia regles de joc i vaig intentar ordenar això". "Abans d'arribar jo els tècnics manipulaven i firmaven totes les llicències de construcció d'hotels o d'apartaments turístics. Eren uns màfies", ha dit.
El 2008 va fer un mapa i va marcar en vermell els molts hotels que hi havia en Ciutat Vella, i en blau els 1.200 apartaments turístics que hi havia en el mateix districte. I va seguir investigant i va descobrir que aquells apartaments turístics no estaven declarats com a tals, encara que darrere d'ells hi hagués importants empresaris turístics.
González va veure que era un negoci per a uns quants i un desastre per al seu barri.
I va tancar el primer apartament turístic i va trucar a la premsa perquè tothom sabés que canviaria el model turístic del centre de Barcelona. L'endemà li van obrir casa seva i l'hi van regirar tot. I dies després va rebre una amenaça de mort.
"El poder econòmic no estava acostumat que el poder polític el regulés". "Estava sola. Cap dels meus companys em van recolzar".
Al final, l'Hotel del Palau de la Música va ser la gota que va fer vessar el seu got. Crèiem que ho feia la Fundació del Palau, però vam descobrir que era una operació privada d'un hoteler. L'alcalde, Jordi Hereu, li va dir que igualment es faria. I González va decidir que això no ho entendrien els veïns i que se n'anava.

No hay comentarios:

Publicar un comentario